The Truth Be Told

Find your truth - Face your truth - Speak your truth - Be your truth.

lørdag, mars 04, 2006

Dagens Ungdom

Dagens ungdom, ja. Når mange hører disse ordene, får de frysninger av tankene som umiddelbart blir assosiert med dem i hodene deres. Jeg forstår dem. Jeg forstår dem ikke. Handlinger kan ikke alltid forklares. Noe må gjøres, selv om vi ikke finner en grunn til det. Noe må prøves, for å skjønne at man selv kan feile.

Det har lenge vært mye fokus på "skal ha"-generasjonen og kulturen som følger med den, blant annet i debatter og ellers i media. Sant nok, vi er kanskje bortskjemte, men jeg syns at det er mye som ellers som bør tas med til ettertanke om oss.

Det er så mye prat om disiplin og mangel på respekt i dagens ungdom, men jeg syns det bare blir feil å fokusere på disse punktene. Disiplin er en negativ ting, spør du meg. Enhver hund vil tro den gjør noe galt, bare eieren piner den nok. Disiplin er et annet ord for hjernevasking på høyt nivå, ofte brukt i sammenhenger med autoriteter. Mange voksne har blitt hjernevasket av disiplinen før, og det er de samme som ofte sier at alt autoriteter bestemmer er riktig uansett om det er det eller ikke. Heldigvis er det også mange voksne som ikke har latt seg styre av disiplinen, og det er godt å se. Dagens voksne...

Ja, jeg er individualist. Derfor mener jeg at disiplin er en uting. Allerede finnes det til stor grad det som kan kalles disiplin, innen karaktersetting. Hvis folk skriver en nytenkende stil i norsken, får den dårlig karakter, av begrunnelsen at den ikke følger reglene som er satt for hvordan man skal skrive. Mange voksne mener det er helt rett å gjøre slik, men jeg sier det rett ut: De er hjernevaska. Alt er ikke så A4 som dere skal ha det til. Skolen har ikke alltid rett. Jeg syns det er på tide at folk begynner å innse dette.

Respekt handler om noe helt annet enn disiplin. Respekt er en forståelse for en annen person og dens tanker og handlinger. Hvis en lærer ikke har respekt for en elev, er det bare rimelig at eleven ikke har respekt for læreren. Jeg viser alltid respekt til læreren fra første stund, men hvis de begynner å gjøre ting som får meg til å tvile, så sier jeg ifra, uansett om det får meg til å virke uoppdragen og respektløs. Man viser ikke respekt for dem som ikke respekter deg tilbake, uansett om de har autoritet - da er man bare mentalt svak, og klarer ikke å stå ved sin egen personlighet.

Først når alle mennesker har rett til å være segselv, uten å måtte få pressa masse disiplin og andre fæle ting i trynet, kan vi virkelig kalle dette landet fritt.